ONGEWENST GEDRAG
Hoe om te gaan met gedoe of ongewenst gedrag
Wat is gedoe en ongewenst gedrag?
Het kan overal voorkomen: gedoe of ongewenst gedrag op de werkvloer. Onder gedoe verstaan we gespannen verhoudingen binnen of tussen teams of afdelingen. Mensen die niet met elkaar door een bocht kunnen, waardoor samenwerking gefrustreerd wordt en de teamprestatie onder de maat blijft. Gedoe is het voorstadium van ongewenst gedrag, en kan met simpele interventies, gericht op constructief en professioneel gedrag, verholpen worden. Lukt dit niet, dan kan ongewenst gedrag ontstaan. Dit kan vele vormen aannemen: van subtiele opmerkingen en buitensluiten tot intimidatie of pesten. Vaak lijkt het klein, maar de impact op medewerkers en teams is groot. Wat gedoe en ongewenst gedrag gemeen hebben: het ondermijnt vertrouwen, samenwerking en werkplezier.
Waarom aandacht voor ongewenst gedrag?
- Het schaadt de veiligheid en gezondheid van medewerkers.
- Het kan leiden tot verzuim en verloop.
- Het tast de reputatie en kwaliteit van de organisatie aan.
- Het kan uitmonden in grensoverschrijdend gedrag als er niet tijdig wordt ingegrepen.
Hoe herken je signalen van ongewenst gedrag?
- Medewerkers trekken zich terug of laten zich minder horen.
- Er ontstaan spanningen of conflicten in teams.
- Er is een cultuur van zwijgen of wegkijken.
- Mensen ervaren stress, onzekerheid of een gebrek aan vertrouwen.
Mijn aanpak
Ik bied organisaties begeleiding bij het in kaart brengen, bespreekbaar maken en aanpakken van ongewenst gedrag. Daarbij focus ik me niet alleen op de direct betrokkenen, maar ook op de cultuur waarin dit gedrag kan voorkomen. Door interviews met alle betrokkenen krijg ik een beeld van hoe de cultuur daadwerkelijk beleefd wordt, en welke dynamieken leiden tot ongewenst gedrag. Daarmee krijg je zicht op de onderliggende oorzaken, waardoor een effectievere en gedragen aanpak van de problematiek mogelijk wordt. Voor meer details over mijn aanpak klik hier.